Szczegóły realizacji
Hiszpańskie Centrum Technologiczne Aitiip podjęło współpracę z firmą Liebherr w celu opracowania materiału tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym, które może być wykorzystywane jako półwyrób do produkcji części układu chłodzenia turbin lotniczych.
Firmie Aitiip udało się opracować innowacyjną, zastrzeżoną technologię, która umożliwia produkcję części podzespołów o złożonej geometrii poprzez formowanie wtryskowe związków termoplastycznych. Typowe temperatury łopatek turbin współczesnych silników turbowentylatorowych o wysokim obejściu mogą osiągać temperatury od 1000° do 1200°C. Aby zapewnić bezpieczeństwo tych układów odrzutowce pasażerskie wykorzystują również turbiny w zespołach chłodzenia tych łopatek, gdzie wymagania temperaturowe są znacznie niższe.
Nowoczesny materiał PEEK
Do tej pory jedyną opcją dla produkcji takich komponentów były kosztowne materiały metalowe, które były spawane ze sobą w czasochłonnym procesie produkcyjnym. Nowatorska technologia daje wiele korzyści. Proces jednorazowego wtrysku oszczędza czas, zużycie energii i koszty. Podzespoły nagdają się, również do recyklingu. Aitiip zdołał dostosować proces wtrysku do złożonej geometrii wymaganej do produkcji tych części z bardziej ekologicznego materiału.
Możliwe, że wkrótce możliwa będzie również obróbka skrawaniem tworzyw do takich zaawansowanych zastosowań.
Podsumowanie
Wyniki projektu INN-PAEK mają zapewnić zaawansowany, bardziej zrównoważony i przyjazny dla środowiska system produkcji, z którego może skorzystać przemysł lotniczy przyszłości. Sektor lotniczy jest przekierowywany przez Europę w kierunku obiegu zamkniętego, co będzie wymagało alternatywnych struktur i komponentów w nadchodzących latach.
Aby osiągnąć cel zmniejszenia zużycia paliwa i emisji CO2 o 20%, w produkcji należy szukać nowych innowacyjnych rozwiązań. Szacuje się, że w ciągu najbliższych dwóch dekad potrzebnych będzie około 40 000 nowych samolotów, aby zaspokoić potrzeby transportowe, pole do popisu jest bardzo duże.